GPSR – nowe zasady bezpieczeństwa produktów

Co to jest GPSR?

GPSR (General Product Safety Regulation) to unijne rozporządzenie dotyczące bezpieczeństwa produktów. Nowe przepisy definiują obowiązki podmiotów zaangażowanych w łańcuch produkcji, dostaw i dystrybucji. Najważniejszym celem tej regulacji jest zapewnienie lepszej ochrony konsumentów.

Kogo dotyczą nowe przepisy?

Rozporządzenie dotyczy większości przedsiębiorców związanych z wprowadzaniem produktów na rynek. Warto pamiętać, że obowiązek przestrzegania GPSR w większości przypadków nie zależy od wielkości firmy, jej obrotu, liczby pracowników, kanałów sprzedaży ani stanu towarów.

Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy?

Inną odpowiedzialność ponoszą producenci, importerzy, dystrybutorzy, sprzedawcy, podmioty obsługujące zamówienia i dostawcy internetowych platform handlowych. Na przykładzie producentów można wymienić następującą listę obowiązków:

  1. uzupełnianie ofert prezentowanych online o dane wymagane przez art. 19 GPSR, w tym o ostrzeżenia na temat bezpieczeństwa produktów,
  2. znakowanie produktów numerem typu, partii lub serii,
  3. podawanie na produktach danych dotyczących producenta wymaganych przez art. 11 GPSR,
  4. dołączanie do produktów instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa,
  5. przeprowadzanie wewnętrznej analizy ryzyka,
  6. przygotowanie dokumentacji technicznej dotyczącej bezpieczeństwa produktów,
  7. udostępnianie kanału komunikacji do składania skarg w zakresie bezpieczeństwa produktów niebezpiecznych,
  8. wprowadzenie procedury reagowania na zgłoszenia klientów, wycofania produktu z rynku, informowania kontrahentów o produktach niebezpiecznych, dokonywania zgłoszeń, działań naprawczych i współpracy z organami nadzoru,
  9. prowadzenie rejestru skarg i rejestru przypadków odzyskiwania produktów z rynku oraz innej dokumentacji wymaganej przez przepisy.

Jakie są kary za nieprzestrzeganie GPSR?

Nadzór nad bezpieczeństwem produktów sprawuje Prezes UOKiK, natomiast kontrole będą prowadzone przez inspektorów Inspekcji Handlowej.

Zgodnie z komunikatem z grudnia 2024 roku, UOKiK przewiduje stosowanie wysokich kar za nieprzestrzeganie przepisów, w tym:

  • do 1 mln zł – za wprowadzenie do obrotu produktu niebezpiecznego,
  • do 40 tys. zł – za brak dokumentacji technicznej,
  • do 100 tys. zł – za brak identyfikacji produktu, w tym danych kontaktowych,
  • do 200 tys. zł – za niedołączenie instrukcji na temat bezpieczeństwa, nieinformowanie o wypadkach konsumenckich lub nieostrzeganie konsumentów przed ryzykiem.

Jeśli Prezes UOKiK uzna, że produkt stwarza zagrożenie może nakazać wycofanie produktu z rynku, odzyskanie produktu od konsumentów lub zniszczenie towarów uznanych za niebezpieczne.

Jak przygotować się do wdrożenia GPSR?

Na początku warto zweryfikować stosowane już procedury i dokumenty. Możliwe, że część przedsiębiorców działa zgodnie z niektórymi wymogami GPSR. Zaleca się też sprawdzenie, czy i które z nowych przepisów w sytuacji konkretnego podmiotu znajdą w ogóle zastosowanie.

Dopiero po przeprowadzeniu takiego wewnętrznego audytu należy przygotować odpowiednią dokumentacje, dostosować procesy, skontaktować się z kontrahentami i przeszkolić zespół.

Praktyka pokazuje, że zgodność z GPSR mogą sprawdzać nie tylko organy nadzorcze, ale też partnerzy biznesowi nastawieni na współpracę z najlepszymi dostawcami.

Jakie są korzyści z wdrożenia GPSR?

Choć niektóre unijne regulacje mogą budzić wątpliwości co do swojej zasadności lub praktycznego stosowania to GPSR wyróżnia się jako przykład przepisów, które mogą realnie podnieść standardy bezpieczeństwa produktów i ochrony konsumentów.

Dostosowanie się do tego rozporządzenia pozwoli firmom szybciej reagować na zagrożenia związane z niebezpiecznymi produktami oraz ograniczyć straty wizerunkowe i finansowe.

Potrzebujesz pomocy przy analizie lub wdrożeniu GPSR?

GPSR obowiązuje od 13 grudnia 2024 roku. Od tego czasu pytań dotyczących stosowania GPSR wciąż przybywa.

Jeśli chcą Państwo nawiązać współpracę lub zadać pytanie dotyczące GPSR zapraszamy do kontaktu przez e-mail j.brzykcy@jwms.pl


Autor: radca prawny Jędrzej Brzykcy – prawnik specjalizujący się w prawie własności intelektualnej i nowych technologii. Doradza przedsiębiorcom m.in. w sprawach dotyczących ochrony marki, rejestracji znaków towarowych i zwalczania nieuczciwej konkurencji. Współpracuje ze startupami oraz dojrzałymi biznesami z branż IT, e-commerce i mediów.

LinkedIN: https://www.linkedin.com/in/jedrzejbrzykcy/