10 POWODÓW DLA KTÓRYCH POWINIENEŚ ZAREJESTROWAĆ SWÓJ ZNAK TOWAROWY

Jednym z warunków sukcesu każdego biznesu jest rozpoznawalność marki. Specjaliści od marketingu twierdzą, że silny brand buduje charakterystyczna i spójna identyfikacja wizualna firmy, w tym jej nazwa, logo, symbole, slogany czy hasła reklamowe.

Wynika to z prostego faktu – wizerunek przedsiębiorstwa, który jest głęboko zakorzeniony w świadomości konsumentów, przekłada się bezpośrednio na ich decyzje zakupowe i przywiązanie do sprzedawcy.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony Twojej marki jest zarejestrowanie konkretnych oznaczeń w urzędzie patentowym jako znaki towarowe. Poniżej znajdziesz listę dziesięciu najważniejszych powodów, dla których warto zawalczyć o własny trademark.

1. Budowanie silnej pozycji konkurencyjnej 

Historia pokazuje, że kiedy dana marka zyskuje popularność szybko pojawia się wielu jej wiernych naśladowców. Tak było na przykład w sprawach Tommy Hilfiger kontra Timmy Holedigger, Louis Vuitton vs Chevy Vuiton czy Adidas przeciwko Adidog. Opisane działanie ma zazwyczaj na celu skorzystanie z cudzej renomy wypracowanej znacznymi nakładami czasu, pracy i pieniędzy. Rejestracja znaku uprawnia do wyłącznego posługiwania się daną nazwą (na określonym terenie i w zakresie konkretnych klas towarów i usług) i z tego właśnie powodu stanowi dobre narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją.

2. Skuteczna walka z podróbkami

Zarejestrowanie znaku towarowego znacznie ułatwia blokowanie oraz unieważnianie znaków konkurencji, która chce zarobić na podobieństwie lub skojarzeniach z Twoją marką. Co więcej, zarejestrowany znak towarowy umożliwia dochodzenie roszczeń nie tylko od podmiotów sprzedających podrobione produkty, ale również od pośredników, z usług których korzystano przy naruszeniu prawa do Twojego znaku. Ten, kto ma prawo do znaku towarowego może w ochronie swoich praw zwrócić się również do organów ścigania i organów celnych, dzięki czemu może udać się np. zablokować nawet przywiezieniu towaru do Polski, zanim będzie on miał szansę trafić na rynek.

3. Ochrona przed przymusowym rebrandingiem

Jednym z częściej pojawiających się mitów dotyczących znaków towarowych jest stwierdzenie, że sama rejestracja firmy w KRSie lub CEIDG daje monopol na posługiwanie się nazwą ujawnioną w rejestrze. Niestety nie jest to prawda. Jeżeli nie zadbasz o zastrzeżenie nazwy Twojej działalności – ktoś inny może Cię uprzedzić. W takiej sytuacji Twój przeciwnik może skutecznie zmusić Cię do rebrandingu. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że nagła i nieplanowana zmiana nazwy jest nie tylko bardzo kosztowna, ale także osłabia widoczność i pozycję na rynku. 

4. Prawo używania symbolu ®

Słynna „erka” w kółku pochodzi od słowa „registered”. W powszechnym odczuciu produkty opatrzone takim oznaczeniem charakteryzują się dobrą jakością. Trzeba jednak pamiętać, że możliwość umieszczenia go obok nazwy przysługuje wyłącznie właścicielowi zarejestrowanego znaku towarowego. Używanie tego symbolu bez uzyskania odpowiedniego świadectwa ochronnego może stanowić wykroczenie (art. 308 ustawy prawo własności przemysłowej) lub czyn nieuczciwej konkurencji (art. 14 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).

5. Bezpieczne budowanie sieci franczyzowej

Skalowanie Twojego biznesu może wiązać się z decyzją o rozwinięciu sieci franczyzowej. Taki system sprzedaży zakłada działanie wielu franczyzobiorców według jednakowych zasad i pod tą samą nazwą. W ramach współpracy oprócz przekazania odpowiedniego know-how udziela się również licencji na używanie znaków towarowych franczyzodawcy. Brak zabezpieczenia praw do marki może uniemożliwić lub znacznie utrudnić realizację marzeń o ekspansji na nowe rynki.

6. Zainteresowanie inwestorów

Jeżeli zależy Ci na pozyskaniu zewnętrznego finansowania musisz najpierw zdobyć zaufanie potencjalnego inwestora (niezależnie czy będzie to fundusz venture capital, anioł biznesu czy też crowdfounding udziałowy). Z punktu widzenia inwestora zastrzeżenie praw do brandu świadczy o profesjonalizmie, przemyślanej strategii oraz dbałości o bezpieczeństwo prawne. Uporządkowanie kwestii praw własności intelektualnej, w tym praw do marki, pomaga więc także w uzyskaniu przewagi wizerunkowej. Znak towarowy może także pomóc w zdobyciu klasycznego kredytu instytucjonalnego. 

7. Zabezpieczenie sukcesji w firmach rodzinnych

Znaczna część firm rodzinnych działa formalnie jako jednoosobowe działalności gospodarcze. Zarejestrowanie marki takiej firmy jako znak towarowy umożliwia spadkobiercom nabycie do niej praw. Dziedziczeniu podlega bowiem jedynie prawo ochronne na zarejestrowany znak towarowy. 

8. Ochrona domen internetowych

Rejestracja słownego znaku towarowego pozwala chronić się przed cybersquattingiem (tzw. piractwem domenowym) i typosquattingiem (tzw. „porywaniem URL”). Pierwsze pojęcie odnosi się do mechanizmu złośliwego rejestrowania domen związanych z cudzą działalnością (zawierających identyczną nazwę w adresie lub inny wariant zakończenia domeny np. .net, .org, .com), natomiast drugie oznacza sposób oszukiwania internautów bazujący na popełnianych przez nich literówkach w wyszukiwanych hasłach (np. gogle.com lub gogole.com zamiast google.com). Stosowanie obu technik ma na celu zmuszenie właściciela domeny do odkupienia szkodliwego adresu po niekorzystnie wysokiej cenie. Odpowiednio zarejestrowany słowny znak towarowy pozwala taką domenę szybko odebrać i zakończyć sprawę bez ponoszenia niepotrzebnych kosztów.

9. Blokowanie reklam tekstowych AdWords

Użycie przez konkurenta Twojego znaku w reklamie AdWords może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji. Łatwiej jednak przeciwdziałać pozycjonowaniu się na Twojej marce jeżeli jesteś właścicielem zastrzeżonego znaku towarowego. Google przewiduje w takim przypadku możliwość kontrolowania treści wyświetlanych w ramach reklam tekstowych zawierających Twój znak.

10. Skuteczne blokowanie konkurencji w internecie 

Posiadanie znaku towarowego znacznie ułatwia zgłaszanie i blokowanie kanałów sprzedażowych lub reklamowych nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to zarówno platform typu marketplace (Amazon, eBay, Allegro, OLX), sklepów z aplikacjami (Google Play, App Store), jak i profili w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram itd.). Wymienione portale przewidują procedury, w ramach których możliwe jest powstrzymanie działań naruszających prawa do zarejestrowanego znaku towarowego. Natychmiastowa reakcja pozwala w takim przypadku ograniczyć dalsze szkody i szybko opanować sytuację.

Zarejestrowanie znaku towarowego pomaga zapewnić bezpieczeństwo prawne prowadzonej działalności, ułatwia dochodzenie roszczeń oraz pozwala budować silną markę atrakcyjną dla klientów i inwestorów. Należy przy tym pamiętać, że znak towarowy ma charakter terytorialny tj. uzyskuje ochronę na obszarze, dla którego został zarejestrowany (konkretne państwo, wiązka krajów lub UE), ograniczony jest do wybranych klas towarów i usług (wskazanych w zgłoszeniu) oraz obowiązuje przez określony czas (10 lat z możliwością późniejszego przedłużania ochrony).

Jeżeli chcesz, żebyśmy zweryfikowali czy Twoja nazwa lub logo mogą zostać zarejestrowane jako znak towarowy oraz ocenili jakie ryzyko się z tym wiąże – zapraszamy do kontaktu. 

Autor: 

Jędrzej Brzykcy

Współpraca: 

Mateusz Staszek, radca prawny